De Agent Voor Componisten In Nederland

Over agenten hoor je vaak sexy verhalen in de vorm van ‘so my agent called me about this project…’. In Nederland gaat dit voor componisten helaas niet op. Acteurs worden wel via agenten benaderd door casting directors of producenten. Omdat het bij creatives als cameramensen, editors en componisten meer om persoonlijke connecties gaat, komen er in dat stadium meestal geen agenten aan te pas.

De twee voornaamste agentschappen in Nederland die componisten vertegenwoordigen zijn Features Creative Management en Henneman Agency. Deze agentschappen concentreren zich voornamelijk op acteurs, schrijvers en regisseurs. Componisten komen eigenlijk pas in beeld wanneer ze het zakelijke gedeelte willen uitbesteden. Ik sprak hierover met Henriëtte Hoogenboezem van Features Creative Management.

We proberen ze ook te promoten, maar daar ligt ook het probleem. Producenten zijn in de eerste instantie niet echt geïnteresseerd in componisten. We hebben heel veel materiaal naar ze gestuurd. Nul reacties. Niets. Het gaat echt om het persoonlijke contact tussen regisseurs en componisten en daarbij is de gunfactor een belangrijk element. Dus dat maakt het wervende aspect van een agent heel ingewikkeld. – Henriëtte Hoogenboezem

De grootste reden dat agenten weinig voor componisten kunnen betekenen als het gaat om het vinden van werk, is dat regisseurs en componisten elkaar makkelijk kunnen ontmoeten. Hier in Nederland – en over het algemeen in Europa – is het niet zo dat als je op een festival een regisseur voorstelt om later iets te gaan drinken, dat zij jou doorverwijst naar haar agent. Wat dat betreft zijn regisseurs hier vrij makkelijk aanspreekbaar en is het mogelijk het contact op te pakken via social media, email of zelfs per telefoon. Bij producenten en mensen met een kantoor komt het nog wel eens voor dat afspraken via een assistent gaan. Dit geldt voor beginnende regisseurs, maar ook gevorderde regisseurs stellen hun creatives samen op basis van wie ze kennen en benaderen die dan ook rechtstreeks.

In veel gevallen hebben regisseurs nou eenmaal niet zoveel verstand van muziek. Als ze dan merken dat de muziek die ze van hun componist krijgen goed werkt en de samenwerking is goed, dan zijn ze daar ook trouw aan over het algemeen. Dat maakt het lastig voor jonge componisten om daar tussen te komen. Als de contacten er eenmaal zijn en je bent binnen, dan loopt dat ook door. Ook met producenten. Je hebt dan een film gedaan en iedereen was daar blij mee, je bent binnen budget gebleven, enzovoort. Dan is een producent wel bereid om je de volgende keer weer te vragen. Dat heeft ook weer veel te maken met persoonlijke relaties. Het is een niet-tastbaar iets dat allemaal gebeurt in het hoofd van de componist en dat maakt het ook een beetje mysterieus. Er moet daarom een groot vertrouwen zijn. – Henriëtte Hoogenboezem

Contracten en onderhandelen

Mocht de producent graag met jou aan een andere film willen werken kan het wel zo zijn dat het contact via de agent wordt gelegd. Andersom kan het ook zijn dat je met een regisseur of producent hebt gesproken en ze vervolgens doorverwijst naar jouw agent om de overeenkomst te bespreken.

Een agent gaat voor jou onderhandelen en neemt het hele zakelijke stuk van je weg, dat is heel fijn. Je bent alleen maar interessant voor een agent als je genoeg werk hebt. Ik had een aantal speelfilms en zat met een paar contractonderhandelingen waarvan ik even niet wist wat handig was. Toen heb ik een agent ingeschakeld. – Matthijs Kieboom

Vanaf het moment dat je een agent hebt representeren zij jou voor elk volgend project. Je kunt jouw agent niet voor het ene project wel inschakelen en het andere niet. Ze onderhandelen o.a. de budgetten, planning en zijn er om problemen op te lossen waar je zelf liever niet in wilt zitten als je aan het werk bent.

Door niet zelf in de onderhandeling te zitten houd je de relaties zuiver. Jij kunt gewoon vriendelijk glimlachen en een schat van een jongen zijn en prachtige muziek maken en die vrouw op het kantoor is het rotwijf – haha. Dus jij kunt je verschuilen achter iemand en daarom willen mensen een agent. – Henriëtte Hoogenboezem

Voor deze dienst rekenen agenten over het algemeen 10% van jouw composers fee. Dat is dus niet het hele budget, maar jouw persoonlijke honorarium. De meeste componisten regelen het zelf. Zowel de contractonderhandeling als de organisatie rondom de auteursrechten. Dat bespaart je namelijk 10% op jouw composers fee en 1/3 van jouw royalty’s en dat kan een behoorlijk verschil maken. Voorwaarde is dan wel dat je weet hoe die contracten in elkaar zitten, wat belangrijk is en een goede deal kunt maken zonder je gezicht te verliezen. Je moet immers nog gaan samenwerken. Als je met mensen werkt die je goed kent kun je de onderhandelingen makkelijker zelf ingaan. Je vertrouwt er dan op dat wanneer er iets voorvalt, je er samen uit kunt komen. Als je met nieuwe mensen gaat werken en de producties worden groter en ingewikkelder is het wellicht een idee om met een agent te gaan werken.

Voor componisten is het ook fijn om een sparringpartner te hebben. Het is natuurlijk eenzaam werk, net als voor schrijvers, en dan is het wel eens prettig om binnen het vak te kunnen overleggen. Dat maakt het voor mij ook leuk om componisten te vertegenwoordigen. Ik vind het fascinerend wat er gemaakt wordt en ga wel eens kijken tijdens een opname. Daar kun je mij geen groter plezier mee doen! – Henriëtte Hoogenboezem

Omdat je voor je eerste projecten waarschijnlijk nog geen agent hebt, is het aan te raden om je daar wat in te verdiepen en iemand in je netwerk te vinden waarmee je het contract kunt doornemen.

Bedankt voor het lezen,

Karl Heortweard

 

 

Interessant? Lees verder in het boek ‘You Shoot, I Score!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *