Muziek Schrijven Voor Film Trailers

Voor internationale film-trailers wordt muziek op maat geschreven, maar muziek wordt ook van compilatie albums gehaald. In Europa en Amerika en er bedrijven (label/uitgever combinaties) die albums produceren voor filmtrailers en verspreiden onder de ‘Trailer Houses’ in Hollywood. End of Silence in Duitsland is er een van, opgezet door Kevin Mantey en Christian Baczyk. Hoewel muziek op maat een meerwaarde kan hebben doordat het specifiek voor die trailer wordt geschreven komt het grootste deel trailermuziek van albums. De exacte verhouding is moeilijk in te schatten, maar waarschijnlijk meer dan driekwart en het marktaandeel groeit nog steeds.

Tenzij je zelf een trailermuziekbedrijf wilt opzetten ga je dus op zoek naar de makers van albums. Daarbij schrijf je dus niet in opdracht van Trailer Houses, maar voor bedrijven die onafhankelijke muziek willen aanbieden bij die Trailer Houses. Muziek waarvan zij denken dat het goed zal werken en in de smaak valt bij de editors en music supervisors. Christian Baczyk beschrijft deze werkwijze vanuit hun positie als label/uitgever:

Het begint allemaal met het analyseren van de huidige trailers tot je precies weet waar de editors op dit moment naar op zoek zijn. Dan maken we een briefing met instructies voor de componisten. We geven de componisten één of twee maanden de tijd om tracks in te sturen. Wij proberen hen gedurende het productieproces te begeleiden met feedback. Op deze manier komt het album tot stand. Van de tracks die wij op het album willen vragen we de stems en kan onze engineer de final mix gaan maken. – Christian Baczyk

In dit geval geeft het trailermuziekbedrijf dus hun eigen briefing met aanwijzingen en richtlijnen. Deze bedrijven hebben vaak hun eigen ‘gouden regel’ voor de structuur van de tracks. De stijl wordt omschreven, eventueel met een voorbeeld van iets wat op dat moment in trek is of wat zij denken dat de toekomst zal zijn.

Ieder bedrijf heeft haar eigen strategie van muziekstijl tot marketing. Sommige bedrijven leveren bijvoorbeeld enorm veel werk af in de hoop dat er ergens een van wordt gebruikt en andere stoppen meer tijd en energie in één album en proberen die zo goed mogelijk te maken. Dan zijn er bedrijven die alleen met samples en synthesizers werken en bedrijven die al wat kapitaal hebben opgebouwd en een heel orkest inhuren om tracks in te spelen. Daarmee nemen ze het risico dat de tracks misschien niet worden verkocht.

Contact leggen en beginnen

Veel bedrijven werken als muziek supervisor en schrijven zelf weinig of geen muziek. Ze werken met componisten over de hele wereld om de beste tracks samen te kunnen stellen. End of Silence houdt daarom de nieuwe generatie componisten nauwlettend in de gaten.

We proberen ook op YouTube te zoeken bijvoorbeeld. Kevin heeft de kanalen Trailer Music I en II, en hij krijgt aanvragen van componisten die hun muziek willen promoten. Hij ziet al die nieuwe talenten en als we iemand vinden nodigen we die uit om met End of Silence te werken. Soms krijgen we ook directe aanvragen en als er iets heel goeds bij zit proberen we uiteraard met diegene te werken. Als het potentie heeft ben ik zeker bereid om te investeren in feedback. We hebben net weer een nieuwe componist die ontzettend goed is en niemand kende hem nog. – Christian Baczyk

Soms komen er componisten bij die nieuw zijn in de trailerindustrie en een track voor ons maken die vrijwel direct perfect is. Sommigen weten ook erg goed hoe ze kritiek moeten verwerken in de track. – Kevin Mantey

Ook hier is het een kwestie van de bedrijven die actief zijn opzoeken en hen benaderen. Blijf dit ook vooral doen tot je die definitieve ‘nee’ krijgt. Voornamelijk grotere bedrijven staan open voor nieuwe samenwerkingen. Zij willen ten slotte ook de beste muziek kunnen leveren en hebben daarvoor de beste componisten nodig. Ervan uitgaande dat jouw muziek goed is, kan het soms neerkomen op met de juiste instelling het bedrijf te benaderen met een nette mail. Dan zijn bedrijven best welwillend om jou feedback te geven of met je in gesprek te gaan.

De meeste componisten benaderen ons alsof we hen iets schuldig zijn, van ‘Hej, check mijn muziek. Kun je mij wat feedback geven?’ en dat is het. Soms heb je iemand die ons echt formidabel benadert. Zij bieden ons hun hulp aan, van ‘Ik weet dat ik een nieuwe componist ben, maar ik zou graag End of Silence willen helpen nog succesvoller te worden.’ Dan ben ik op persoonlijk niveau al overtuigd. Dan gaat het alleen nog om de kwaliteit van de muziek. Het moet een win-win situatie zijn. – Christian Baczyk

Mantey en Baczyk benadrukken allebei dat een goede mindset erg belangrijk is. De mindset dat je in de eerste instantie iets wilt delen. Sociale vaardigheden en het maken van een goede indruk zijn essentieel, helemaal als je met Hollywood wilt werken. Het gaat niet alleen om je muziek; het is je werk en dat moet je kunnen verkopen. Je muziek kan nog zo goed zijn, als je het niet kunt verkopen heb je geen inkomsten. Zelfs binnen de industrie is de communicatie niet altijd optimaal stelt Chistian. Een mogelijke reden daarvoor is dat albums met trailermuziek pas rond 2000 echt van start zijn gegaan, dus dit is nog een relatief jonge industrie met veel ‘computermuzikanten’. Er wordt goede muziek gemaakt, maar de zakelijke skills zijn vaak nog niet zo ver ontwikkeld. Veel bedrijven zijn nog niet zo bevlogen in het benaderen van de Trailer Houses en de supervisors.

Net als in popmuziek zit er ook een constante ontwikkeling in trailermuziek. Rond 2000 was het nog erg orkestraal wat nu meer richting sound design gaat en soms zelfs helemaal zonder orkest. Als je wilt leren hoe een trailertrack precies in elkaar zit en hoe je dit moet doen, kun je het best de online cursus ‘The Aspiring Trailer Music Composer’* volgen van Christian Baczyk. Daarin wordt je nog in groter detail uitgelegd hoe deze bijzondere wereld in elkaar zit en hoe je een track moet maken en verkopen.

*Deze cursus kun je vinden op www.evenant.com.

In het boek beschrijf ik ook de manier waarop muziek op maat wordt geschreven en waar je op moet letten bij contracten.

Bedankt voor het lezen,

Karl Heortweard

 

 

Interessant? Lees verder in het boek ‘You Shoot, I Score!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *