Over de Auteur

Jeugd

Mijn vader is liefhebber van hifi en speelt af en toe keyboard. In het huis waar ik ben opgegroeid had hij twee middelgrote koelkasten van speakers in de woonkamer staan. Het nummer wat hij regelmatig luisterde (en ik niet meer zal vergeten) is de ‘Banditen Galopp’ van Johann Strauss II. Nooit beter gehoord dan de opname van het Cincinnati Pops Orchestra op de Telarc Sampler Vol.3 CD.

De percussie is zo dik aangezet als in geen andere opname die ik tot nu toe heb gehoord en als kind werd ik hier zo wild van dat ik als een voortvluchtige bandiet door het hele huis galoppeerde.

Op 7-jarige leeftijd dachten mijn ouders dat het wellicht interessant voor mij zou zijn om een instrument te gaan bespelen. Dit begon met de blokfluit in de 2-jarige cursus algemene muzikale vorming waarna je een instrument kon kiezen. Ik wou gaan drummen, maar dat vonden mijn ouders iets té wild, dus werd het keyboard. Daar heb ik 5 jaar les op gehad wat begon met ‘Vader Jacob’ en eindigde met ‘I Will Survive’ in het eerste jaar van het voortgezet onderwijs.

Toen ik 12 werd gingen we verhuizen en kon ik eindelijk gaan drummen! Mijn broer begon op dat moment met gitaar dus konden we samen de boel afbreken. Ik ging 5 jaar naar de muziekschool in Almelo en heb alle beschikbare examens gehaald. In plaats van “Heb je deze week al geoefend?” werd het “Volgens mij is het nu wel weer genoeg geweest”. Op een dag kwam de buurman aan de deur met een rood hoofd en maakte mijn arme moeder duidelijk dat hij er op stond dat ik dat ding nooit meer zou aanraken. Deze betreffende buurman woonde 200 meter verderop. De ruimte werd geïsoleerd en mijn speeltijd aan banden gelegd. De buurman is ondertussen verhuisd en tegenwoordig als ik bij mijn ouders langskom en en er even flink op los sla, laat de nieuwe buurman zichzelf binnen en houden we een jamsessie \m/.

Opleiding

Na het voortgezet onderwijs ging ik naar het MBO Kunst & Cultuur. Dit was een beter alternatief voor hovenier wat ik bijna ging studeren, maar er was bijna nergens tijd om de diepte in te gaan en kan niet zeggen dat ik hier enorm veel geleerd heb. Wat het mij voornamelijk bood is 4 jaar tijd buiten de opleiding om, om mijn eigen projecten te doen. Naast een bandje ben ik mij met film bezig gaan houden, mijn eerste korte films gemaakt en als video producent gewerkt. Tijdens het laatste jaar kon ik er zelfs nog een avondstudie muziektheorie bij het conservatorium bij doen.

Ik wou echter niet door naar het conservatorium en heb gekozen voor de Academie voor Popcultuur. Dit is een split opleiding, muziek of vormgeving, waar je naast bijvoorbeeld muziek ook met vormgeving bezig kunt of andersom. Gezien ik ondertussen een grote interesse voor film (en theater) had ontwikkeld, leek het mij niet handig om naar een ‘muziekschool’ te gaan. Om mij nog verder te verdiepen ben ik halverwege deze studie (Bachelor of Music) ook vormgeving (Bachelor of Arts) gaan doen. Binnen 5 en een half jaar heb ik beide studies uiteindelijk in 2014 afgerond.

Stockholm

Het belangrijkste moment van deze opleiding was mijn verblijf in Stockholm. Ik liep in de tweede jaar vooruit en had al een semester uit het 3e jaar klaar. Mijn docent Ton Brandsen merkte op dat ik er snel doorheen ging maar vroeg zich af wat al die projecten met mij te maken hebben. Het jaar daarop heb ik daarom het hele jaar uitgetrokken voor 1 semester, een project waar zelfonderzoek centraal stond en bron werd voor een solo theatervoorstelling. Een van de dingen die naar boven kwam was dat ik graag een keer ver wou gaan lopen. Aan het einde van dat jaar heb ik mijn huurwoning opgegeven en ben ik te voet vertrokken en twee maanden later in Stockholm aangekomen.

In Stockholm heb ik nog een extra 2 maanden gecouchsurft terwijl ik op zoek was naar een kamer en stageplek. Deze arriveerden in dezelfde week waarin ik kon intrekken bij iemand in de buitenwijken en Erasmus John Talbot tegen het lijf liep. Hij is componist voor games en commercials en heeft mij tijdens een stage begeleid bij mijn eerste stappen in het maken van muziek met de computer (om het maar even heel ouderwets te zeggen). Tijdens deze stage heb ik Cubase voor het eerst geopend en een midi keyboard aangeschaft. Ik heb mijn laptop met 4 gig RAM laten overvliegen, wat computerboxen op een rommelmarkt gevonden en heb het een half jaar enorm naar mijn zin gehad. Ik heb muziek gemaakt, gegeten, geslapen en om 4 uur ’s middags in het pikkedonker over straat gelopen.

Start

Toen ik weer terug naar Nederland kwam ben ik wat kleine opdrachtjes gaan doen en begon ik een weg te banen naar de filmindustrie. Ik heb 3 jaar later voor Floris Verbeij kunnen werken als assistent componist en extra cues kunnen schrijven voor Hallo Bungalow (2015) en Rokjesdag (2016). Daarna heb ik aan mijn eigen filmscores mogen werken; Elvis Walks Home (2017) van Fatmir Koçi en Love & Shukla (2017) van Siddhartha Jatla. De reis gaat vanaf hier verder…

Bedankt voor het lezen,

Love and Shukla (2017)

Composer

Elvis Walks Home (2017)

Composer

Rokjesdag (2016)

Composer of

Additional Music

Hallo Bungalow (2015)

Composer of

Additional Music