Beginnen & Ontwikkelen

De wil om te creëren

Een van de dingen die het lastig maken om je doel te bereiken is niet weten waar of hoe te beginnen. Ik heb dit regelmatig meegemaakt en ligt ook ten grondslag aan dit blog en het boek. Het kan zijn dat je al exact weet waar je naartoe wilt, maar nog niet weet hoe je daar moet komen, maar het kan ook zijn dat je de exacte richting zelfs nog moet bepalen. In die situatie kan ‘vraaggericht onderwijs’ jouw ook weinig bieden (daarover later meer). Het belangrijkst op dit moment is het gevoel dat je iets wilt doen met…

Wat dat is, is aan jou. Of dat nou een wens is om muziek te schrijven voor films of als gitarist bijverdienen als sessiemuzikant voor commercials en andere media. Om te voorkomen dat dit enorme verhalen worden wil ik voor deze post kort ingaan op twee vormen van beginnen: richting bepalen en persoonlijke ontwikkeling.

Richting bepalen

Als je het gevoel hebt dat je iets wil met muziek en media, maar nog niet weet hoe en wat precies, is het belangrijk om een overzicht te krijgen van wat er allemaal gebeurt binnen de media. De meeste componisten hebben wel een hoofdrichting, maar doen er vrijwel altijd andere dingen naast. Een componist richt zich bijvoorbeeld op TV producties, maar doet er ook commercials naast, of andersom. Dus je hoeft je niet af te sluiten van andere opties, maar het is wel belangrijk dat je onderzoekt wat het beste bij jou past.

De verschillende formats bevinden zich allemaal ergens anders op de schalen van artistiek-commercieel, groot kader-klein kader, lange looptijd-korte looptijd, nauwe samenwerking-op afstand, etc. Neem bijvoorbeeld filmmuziek en stockmuziek, bij de één werk je weken tot maanden samen aan één project en bij de ander kun je met een dag klaar zijn en nooit weten waarvoor het is gebruikt. Ik heb stockmuziek geprobeerd, maar het lag mij niet, al werk ik nu wel weer op een vergelijkbare manier voor de trailer industrie. Een goede indruk krijgen van wat het vak precies inhoud kan voorkomen dat je jaren investeert voor het werk waar je eigenlijk niet gelukkig van wordt.

De beste manier om dit te onderzoeken is stage lopen. Vind een componist/muzikant die projecten doet waar jij in geïnteresseerd bent en loop een tijdje met die persoon mee. Het gaat namelijk niet alleen om de resultaten van het werk, maar ook het proces en daarmee de lifestyle die daarbij hoort. Je kunt nog zo gecharmeerd zijn van het idee dat jouw muziek in de bioscoop komt, maar als je geen zin hebt om je te verdiepen in het verhaal wat er verteld wordt en daar uren met de regisseur over te praten, gaat dat niet voor jou werken. Een alternatief zou dan kunnen zijn om voor muziekproductiebedrijven en uitgevers te werken die proberen jouw songs in films te plaatsen.

Persoonlijke ontwikkeling

Er komen altijd momenten waarop je je in iets nieuws wilt verdiepen, maar dat betekend niet dat het er makkelijker op wordt. Ik heb zelf lange tijd geworsteld met synthesizers. Ik wou het toevoegen aan mijn muziekpalet, maar ik had er nog nooit iets mee gedaan en het leek me zo’n enorme opgave, net als het leren van een nieuw instrument (dat is het in principe ook). Dit herinnerde mij aan de tijd dat ik lesgaf in gitaar. De studenten die zelf een fatsoenlijke gitaar kochten waren vrijwel altijd meer toegewijd dan diegene die de oude stoffige gitaar van hun ouders te hand namen. Kort gezegd krijg je energie na het doen van een investering.

Een ander voorbeeld is mijn reis naar Stockholm. In 2011 heb ik de boel ingepakt en ben ik te voet vertrokken naar Stockholm. Ik had daar niets voorbereid, dus toen ik daar twee maanden later aankwam had ik nog een kleine twee maanden nodig om een woning en stage te vinden. Toen bedacht ik mij ook: stel dat ik hier met een vliegtuig naartoe was gegaan, dan was ik nooit zo volhardend geweest in mijn zoektocht die uiteindelijk mijn richting heeft bepaald. Het maken van offers en investeringen zijn enorm behulpzaam bij het vinden van de juiste toewijding. Het is namelijk niet zo eenvoudig om even een nieuwe skill te leren of je ergens toe te zetten naast al het andere wat ons bezig houdt. Ik heb toen wat samples en plugins gekocht om alvast een stok achter de deur te zetten.

Maar dat is vaak nog niet voldoende. Wat ook helpt is om het het concept van ‘Ik wil DIT leren/kunnen’ minder imposant te maken door het op te delen in kleinere elementen en die in de tijd te zetten. Afhankelijk van de skill die je wilt leren kun je je gaan richten op kleinere vaardigheden die je nodig hebt om dat te bereiken. Als we het over gitaar spelen hebben kijk je dus eerst naar stemming, 4 akkoorden en een strum. Dit lijkt logisch, maar niet elke skill is zo makkelijk op te delen en niet geheel onbelangrijk is ook dat het leuk blijft. Het moet namelijk geen legerdiscipline vereisen om ermee bezig te blijven. Ik zorg altijd dat er iets in het leertraject zit wat mij ertoe aanzet om weer verder te gaan. Planning kan dit ook doen. Ik heb uiteindelijk besloten om 2 uur per dag dingen te proberen/bekijken/onderzoeken totdat ik mij comfortabel genoeg voelde om een synth in een track te integreren. Op die manier wordt het hap-baar en garandeer je voortgang wat weer bijdraagt aan je toewijding. Succes!

Bedankt voor het lezen,

Karl Heortweard

 

Interessant? Lees verder in het boek ‘You Shoot, I Score!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *