Stock Music Introductie (Audio Jungle)
Wat is stock music?
Een van de meest toegankelijke wegen om muziek te maken voor media is door de wereld van stock music (ook wel royalty free music). Iedereen met een computer en een internetverbinding kan een account aanmaken bij een van de aanbieders van stock music en beginnen met het verkopen van je eigen muziek. Het is hiervoor niet noodzakelijk om kennis van film te hebben omdat je muziek schrijft die een derde partij zelf met het beeld synchroniseert. Voorwaarde is uiteraard wel dat de muziek en alle onderdelen daarin volledig van jezelf zijn. Dat wil zeggen dat je de rechten hebt om alle opnamen en samples (evt. composities) te gebruiken voor commerciële doeleinden.
Voorbeelden van stock music libraries zijn Pond 5, Premiumbeat, Audio Network, Musicbed en Audio Jungle. Ze hebben allemaal hun eigen zoekmachines, lay-out, opties voor auteurs en verschillende formats om de muziek aan te bieden. Mijn advies is om die verschillen uit te zoeken en daarbij te kijken welk systeem jou het beste bevalt. Je zou jezelf ook aan kunnen melden bij meerdere sites om te ontdekken wat voor jou werkt.
Wat verdien ik er mee?
Uiteindelijk komt het echter allemaal op hetzelfde neer. Je maakt een track – of je hebt een aantal tracks waar je trots op bent maar verder niets mee doet – en zet die op een van de websites. Daarbij vul je een formulier in met bijvoorbeeld een beschrijving, afbeelding en tags. Nadat hij is goedgekeurd wordt hij beschikbaar en kunnen klanten hem vinden en aankopen. Als je track een beetje interessant is en behoorlijk is gemixt hoef je je niet druk te maken over de kwaliteitskeuring. Nu is het wel zo dat stock music websites (bijvoorbeeld Audio Jungle recentelijk) hun acceptatie voorwaarden steeds verder aanscherpen en hogere eisen stellen. Als zij een track bijvoorbeeld niet bruikbaar vinden, maar verder wel goed klinkt, is de kans nog steeds daar dat hij niet wordt geaccepteerd. Bij elke track die je verkoopt krijg je een deel van de inkomsten. Hoeveel dat is kan afhankelijk zijn van verschillende factoren als exclusiviteit; sommige aanbieders betalen meer uit als de track alleen bij hun geregistreerd staat, persoonlijke status; hoe meer je verkoopt, hoe meer je gaat verdienen per track en kan in sommige gevallen oplopen tot 70%, en de aanbieder zelf; het inkomstenpercentage kan per aanbieder ook iets verschillen.
Veel componisten verdienen een royaal maandelijks inkomen met het schrijven van stock music. Een daarvan is Martijn de Bont, de beste Nederlandse auteur op Audio Jungle. Hij is in 2011 begonnen en is daar nu een van de best-selling auteurs met een maandelijks inkomen tegen de 5000 dollar! Hij concentreert zich op epische trailer muziek en heeft door de jaren heen een internationale klantenkring opgebouwd waar hij nu ook gericht voor werkt. Zijn muziek is o.a. gebruikt in een trailer voor Captain America: Civil War. Ik sprak hem over zijn ervaringen en hoe hij deze positie heeft weten te bereiken.
“Ik had een aantal tracks klaar waarvan ik niet goed wist wat ik daarmee moest. Die heb ik toen op YouTube gezet en kreeg daar erg veel goede reacties op. Toen ben ik eens gaan kijken wat ik met mijn muziek kon gaan doen en kwam vervolgens uit bij stock music. Stuk voor stuk heb ik de tracks op Audio Jungle gezet en toen ik iets van 7 tracks erop had staan begon het stiekem toch wel een beetje te lopen. De muziek die ik maak was toen nog niet zo goed vertegenwoordigd, dus ik begon daar wel wat potentie in te zien.” – Martijn de Bont
Hoe begin ik?
Ondertussen zijn stock music libraries uitgegroeid tot enorme databases met duizenden tracks. Om jezelf hierin vindbaar te maken is het aan te raden om een specifieke strategie te hebben. Die zal per library verschillend moeten zijn en ook met de tijd mee moeten gaan. De industrie verandert namelijk constant, dus daarmee ook de trends, omvang en communicatie. Deze strategie moet je daarom deels zelf zien te vormen na gelang de industrie zich ontwikkelt, maar er zijn grote lijnen te trekken.
“Ik heb eigenlijk alles wel een beetje geprobeerd, van zoekmachine optimalisatie tot en met betaalde reclames via Facebook en Google, maar wat voor mij uiteindelijk het beste werkt is gewoon een Facebook-pagina waar mensen op berichten kunnen reageren. Daar heb ik ondertussen ook een behoorlijke lijst met toegewijde volgers, want via de reclame kreeg ik wel veel views, maar die kochten verder niets. Daarnaast werkt YouTube voor mij ook goed, met verwijzingen naar Audio Jungle in de beschrijvingen.” – Martijn de Bont
Een andere mogelijkheid om je muziek vindbaar te maken is door middel van tags. Dit zijn zoekwoorden die je aan de track verbindt zodat hij in de lijst met resultaten naar boven komt als klanten op die woorden gaan zoeken. Dit is belangrijk, maar moet ook niet geforceerd worden. Je kunt beter 10 goede tags hebben dan 30 die de plank mis slaan, want klanten zullen dan bij jou terecht komen en vervolgens teleurgesteld worden omdat ze niet vinden wat ze zoeken.
Bedankt voor het lezen,
Karl Heortweard
Interessant? Lees verder in het boek ‘You Shoot, I Score!’
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!