The 48 Hour Film Project

Introductie

Dit is waarschijnlijk een van de meest toegankelijke manieren om je intrede te doen in de filmindustrie. Het is een wereldwijd fenomeen en ook een aantal grote steden in Nederland, waaronder Utrecht, Amsterdam, Nijmegen en Rotterdam, organiseert dit evenement jaarlijks. Op www.48hourfilm.com vind je alle steden met data in de wereld waar het wordt georganiseerd.

Het principe is simpel: maak een film binnen 48 uur. Iedereen doet pro bono mee en de film mag niet langer zijn dan 7min. Filmmakers registreren zich en vormen een team in de aanloop naar het evenement. Vervolgens krijgen ze tijdens de kick-off (die altijd plaatsvindt op een vrijdagavond om 19:00) 4 ingrediënten om te garanderen dat de film daadwerkelijk binnen 48 uur wordt gemaakt. Dit is een genre, een voorwerp, een zin en een karakter met een naam en beroep. Het genre verschilt per team, dus tijdens de screening de week erop is er dan ook een breed scala aan films te zien.

Die betreffende vrijdagavond gaan de meeste teams bezig met het script en kunnen al enige voorbereidingen getroffen worden voor de shoot, waarvoor vrijwel altijd de gehele zaterdag uit wordt getrokken. Menig editor begint tijdens de shoot al te monteren wat inhoud dat de ‘final cut’ klaar is ergens tussen zaterdag nacht en zondag middag. Dan is het de taak aan jou om in de laatste uren de film van muziek te voorzien. Uiteraard is het mogelijk om op basis van het script al wat muziek te schrijven en dit in de film te verwerken om tijd te besparen.

Waarom dit interessant is

Het mooie van dit initiatief is dat je binnen één weekend een film hebt gemaakt wat allerlei voordelen met zich meebrengt. Ik sprak hierover met Hans Groenendijk, de organisator van het 48hfp van Rotterdam, de stad met het grootste aantal deelnemers met zelfs 52 teams in 2017.

“Voor first-timers en studenten is het vooral interessant om het vak beter te leren en een portfolio op te bouwen. Professionals doen mee omdat ze een keer met iemand specifiek willen werken, de tijdsdruk willen ervaren of willen winnen en de publiciteit daarvan kunnen gebruiken.” Hans Groenendijk

Ik heb zelf ook deelgenomen aan het 48hfp van Rotterdam en in 2013 de prijs voor beste muziek mogen ontvangen. Wat deze evenementen voor mij interessant maakten is dat je een aantal jonge filmmakers tegenkomt dat je ‘aanstormend talent’ kunt noemen. Dit zijn filmmakers die binnen afzienbare tijd voor film of TV gaan werken en hier kun je onderdeel worden van hun netwerk. Door deel te nemen aan het 48hfp kun je in korte tijd een samenwerking aangaan met filmmakers die je interessant vindt om elkaar beter te leren kennen en om te laten zien wat je kunt. Daarnaast is dit een uitgelezen kans om ervaring op te doen. Uiteraard zijn de omstandigheden bij het maken van een film binnen 48 uur anders dan normaal, maar de kern van het vak blijft overeind en biedt daarmee een goede kans om je skills eens op de proef te stellen.

Hans Groenendijk op het 48hfp Rotterdam 2017

Van beginner tot professional

Iedereen kan zich aanmelden en daarmee is het instapniveau minimaal. Dat wil zeggen: als je muziek kunt maken en je zou dat graag voor een film willen doen is er vast wel een team blij met jou! Dat wil overigens niet zeggen dat er geen kwaliteit te vinden is binnen het 48hfp.

“In Amerika, waar het concept vandaan komt, wordt het echt gezien als een hobby, maar in Nederland is dat gegroeid naar een zeer professioneel niveau. Onder de deelnemers vallen studenten, maar ook gouden kalf winnaars. In Rotterdam zou je kunnen zeggen dat grofweg 1/3 bestaat uit beginners, 1/3 uit gevorderden en 1/3 uit professionals waarvan 3 teams echt goede films afleveren.” –    Hans Groenendijk

Het verschil qua instelling tussen Amerika en hier betekent ook dat als je hier binnen het 48hfp een goede film maakt, dit daadwerkelijk wordt gewaardeerd. Daarnaast melden serieuze teams hun film ook aan bij IMDb (International Movie Database) waardoor je een credit op je naam krijgt wat ook niet geheel onbelangrijk is en vooral weer in Amerika wordt gewaardeerd. Nederland doet het ook erg goed en heeft in 2015 voor de derde keer op rij de wereldfinale gewonnen in competitie met duizenden teams uit meer dan 130 landen.

Het juiste team

Als je het gevoel hebt de skills onder de knie te hebben is het een kwestie van het juiste team vinden. Dit kan op verschillende manieren. Elk individueel evenement heeft een Facebook-pagina waarop je kunt reageren op zoekende teams en zelf ook een bericht kunt plaatsen. Daarnaast verzorgt de organisatie vaak een netwerkmeeting voorafgaand aan het evenement waar teams gevormd kunnen worden. Ook kun je regisseurs of teams opsporen die al eerder hebben deelgenomen en vragen of ze weer een film gaan maken. Veel filmmakers zijn vaker te vinden bij het 48hfp en er is meestal wel behoefte aan goede componisten, dus de kans van slagen is wat dat betreft vrij hoog.

“De teams die uiteindelijk de prijzen winnen zijn vaak teams die ook muziek goed verweven hebben. De kunst van het 48hfp is dat alles klopt. Door de tijdsdruk is het heel lastig om een foutloze film te maken.” Hans Groenendijk

Jouw muziek is afhankelijk van het niveau van de film en de kwaliteit van de film staat of valt bij de kwaliteit van je team. Onderzoek daarom de teams zorgvuldig (vrijwel elke organisatie heeft een overzicht van de voorgaande evenementen op hun website en/of Facebook staan). Ik ben altijd benieuwd naar de ervaring van de regisseur, cameraman en acteurs. Een team waar ik mee heb samengewerkt heeft de film uiteindelijk in Cannes kunnen vertonen, dus als je een goede match hebt kun je een aardig eind komen.

Deze post komt uit het boek You Shoot, I Score!

Bedankt voor het lezen,

Karl Heortweard

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *