Muziek Maken Voor Geld #01

In het begin is het altijd lastig om je tarief vast te stellen. Je bent wellicht bang een kans te missen door teveel te vragen of onderbetaald te worden door te weinig te vragen. Wat is dan het juiste bedrag? Met deze reeks over praten over geld/deals wil ik inzicht geven in hoe je tot de juiste prijs kunt komen.

Dit onderwerp is vrij complex en probeer in stappen een beeld te geven van hoe een deal in elkaar zit en waarover wordt gesproken. In dit artikel ga ik daarom nog niet in op royalties, maar focus voor nu op de kosten die je maakt en hoeveel je daarvoor kunt rekenen.

Vroeger

In het oude studiosysteem van Hollywood werden componisten in dienst genomen. Dat wil zeggen dat ze niet per project betaald werden maar daar gewoon een baan hadden. Toen dat studio systeem uit elkaar viel kwamen er grof gezegd 2 versies van contracten; één waarbij je jouw salaris krijgt en de studio de kosten betaald (muzikanten, studio, engineer) of wat een package-deal waarbij je één bedrag krijgt waarvan alles moet gebeuren. Daarbij wordt dan nog overlegd wat daar precies bij zit, zoals de music supervisor.

Tegenwoordig in Nederland is er eigenlijk alleen nog maar de package-deal. Je spreekt een bedrag af waarvoor je de muziek, gemixt en al aanlevert. Het is daarbij erg belangrijk je een voorstelling te maken wat daar allemaal bij komt kijken. Je kunt je namelijk snel verrekenen als je alleen de tijd berekend die je nodig hebt voor het schrijven van 45min. muziek en de muzikanten en de studio die je nodig hebt voor de opname en mix. Want wat bijvoorbeeld als de regisseur niet gelukkig is en blijft vragen om nieuwe versies? Dat gaat veel extra tijd kosten. Wat als de regisseur dat pas aangeeft na de final mix waardoor je terug de studio in moet met alle kosten die daarbij horen?

Revisies en mogelijke problemen

Als jij alle kosten draagt loop jij het risico. Dat is iets wat aan banden moet worden gelegd. In het begin is alles leuk en je gaat enthousiast te werk, maar als je van tevoren dingen niet goed afspreekt kun je flink vast komen te zitten en zelfs het project verlaten. Dat wil je niet, dus er is een aantal dingen die je in het contract vast wil leggen. Deze dingen kunnen verschillen en worden flexibeler of zelfs overbodig naarmate het budget groeit. Je gaat het bijvoorbeeld niet meer over het aantal revisies hebben als je ruim betaald krijgt.

  • Revisies

Ik heb bij een film dat eigenlijk onder low budget zat 2 revisies per cue gegeven.

  • Tijd

Dit is ook een manier om revisies aan banden te leggen, door de werktijd in te perken.

  • Hoeveel muziek moet er komen

Spreek een max af, als het meer wordt gaat dat meer kosten.

  • Omvang van live muzikanten

Schep realistische verwachtingen, hoeveel muzikanten?

  • Mix

Stereo of 5.1 mix.

Hoe veel geld

De package-deal bestaat zoals gezegd uit twee delen: jouw fee en de productiekosten. Jouw fee is eigenlijk het volgende rekensommetje: bedrag = ervaring x tijd. Maar hoe bereken je dat? Het basistarief voor een professioneel componist staat op dit moment op zo’n €300,- per dag. Bedragen verschillen nogal in de media. Voor commercials is dit enorm weinig, maar als dagtarief voor een film is dit niet ongekend. In mijn boek ga ik wat dieper in op budgetten voor verschillende producties. Hoe beter je wordt en daarmee hoe meer werk je aangeboden krijgt (en als dat projecten zijn waar meer geld in omgaat) des te meer je kunt vragen. Als het daaronder komt te zitten moet je gaan kijken of je op een andere manier daarvoor gecompenseerd kan worden. Het is namelijk niet de bedoeling dat je minder betaald krijgt omdat het werk zo leuk is. Je zou kunnen kijken naar profit-sharing (een percentage van de winst). Let echter wel op wat voor productie je aan het doen bent. Veel films die met subsidiegelden worden gemaakt maken geen winst…

Dan is er nog het deel productiekosten. Voor muzikanten geldt hetzelfde als voor jouzelf (bedrag = ervaring x tijd). Als je een studiegenoot vraagt is dat wat anders dan wanneer je iemand uit een bekende band laat overkomen (tenzij dit dezelfde persoon is). €300,- is daarbij ook een minimum voor een gemiddeld ervaren muzikant voor een dag opnemen. Vertel daarbij wel dat je niet zoveel geld hebt en dat je in de toekomst hopelijk meer kunt bieden. €500,- is een wat netter bedrag. Een goede mix is een iets ander verhaal omdat je daarvoor waarschijnlijk met meer ervaren mensen wilt werken en die kosten meer, plus dat zij ook kosten rekenen voor het gebruik van de studio. €50,- tot €65,- per uur is gangbaar. Voor 5.1 tracks van 12 stems (sporen) per track kun je er misschien gemiddeld 1 in een uur doen. Alles moet namelijk ook worden voorbereid en geëxporteerd. Met iemand met minder ervaring gaat het langzamer.

Bedankt voor het lezen,

Karl Heortweard

 

Interessant? Lees verder in het boek ‘You Shoot, I Score!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *